خیابان های مشهد میزبان اتوبوس های برقی می‌شوند

خیابان های مشهد میزبان اتوبوس های برقی می‌شوند

خیابان های مشهد میزبان اتوبوسهای برقی می‌شوند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، مجتبی بهاروند صبح امروز و در نشست با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد یک ساله کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا پرداخت و اظهارکرد: یکی از وظایف این کمیسیون بررسی و اعلام‌نظر در خصوص سیاست‌های راهبردی و ارائه راهکارهای کلی جهت برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت شهرداری در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری است.

وی افزود: از دیگر وظایف کمیسیون حمل و نقل می‌توان به بررسی سیاست‌ها و اولویت‌بندی اجرای طرح های حمل و نقل و ترافیک و توسعه شبکه و نظارت بر حسن اجرای آنهاست.

بهاروند در ادامه بابیان اینکه از ابتدای فعالیت شورای پنجم، ۳۵ جلسه کمیسیون حمل و نقل و ۱۶ جلسه کارشناسی و کارگروه برگزار شده است، گفت: به منظور بررسی شرایط و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان ۲۱ بازدید رسمی از بخش های مختلف مربوط به فعالیت های کمیسیون انجام شده است.

وی از بررسی ۴۸ لایحه و ۴ طرح در کمیسیون حمل و نقل خبرداد و تصریح کرد: علاوه‌بر این موارد، ۳۲ مورد موضوعات و مکاتبات نیز در کمیسیون بررسی شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در ادامه به تشریح سیاست های کلی حمل و نقلی شهر مشهد اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها شامل تامین دسترسی به فرصت ها برای همه افراد، کاهش خطرات زیست محیطی، کاهش مخارج سیستم حمل و نقل، افزایش ایمنی و امنیت، افزایش راحتی و آرامش در سفر، افزایش سازگاری سیستم های حمل و نقلی با فرهنگ و سنت و قابلیت اطمینان به سیستم حمل و نقل است.

بهاروند گزارشی هم از اهم اقدامات و لوایح بررسی شده در کمیسیون حمل و نقل به خبرنگاران ارائه کرد و گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به نظارت دقیق و مستمر بر فعالیت های حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، برگزاری جلسات مستمر با سازمان‌ها و شرکت های تابعه معاونت حمل و نقل و ترافیک جهت بررسی برنامه ها و عملکرد آنها در حوزه های ماموریتی و همچنین برگزاری جلسات با مدیران سازمان ها در خصوص مطالبات مردمی اشاره کرد.

وی افزود: تعیین نرخ افزایش کرایه تاکسی در سال ۹۷، اصلاح مصوبه مدیریت پارک حاشیه ای و غیر حاشیه ای معابر در خصوص استفاده رایگان معلولین، جانبازان بالای ۲۵ درصد و خانواده شهدا، بررسی لایحه تعیین قیمت کارت شهروندی (من کارت، مشهدکارت و زائرکارت)، مشوق ها و بهای خدمات شارژ، اختصاص چندین اتوبوس رایگان برای بازی های تیم های فوتبال مشهدی در لیگ برتر و  ... از دیگر اقدامات شاخص کمیسیون هستند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در ادامه به تبصره های اختصاصی مربوط به آلبوم بودجه سازمان های تابعه حوزه حمل و نقل اشاره و اظهارکرد: طبق یکی از این تبصره‌ها، شهرداری مشهد مقدس مکلف شده نسبت به جایگزینی اتوبوس‌های آن دسته از خطوط، که میزان تراکنش روزانه آن‌ها کمتر از ۳۵۰ تراکنش می‌باشد، با سرویس مینی‌بوس و واگذاری آن به بخش خصوصی اقدام نماید؛ همچنین مطالعات سازوکار اجرایی پرداخت بهای خدمات اتوبوس‎رانی مبتنی بر مسافت طی شده را، حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام داده و به شورای اسلامی شهر ارایه کند.

بهاروند اشاره‌ای هم به برخی پروژه های بزرگ مقیاس حوزه حمل و نقل شهر داشت و گفت: پایانه چندمنظوره غرب مشهد، ارتقاء دسترسی های طرقبه و شاندیز، نوسازی ناوگان حمل و نقل درونشهری، استفاده از سیستم های حمل و نقل پاک مثل اتوبوس های برقی، تراموا، قطارشهری و ... از جمله این پروژه ها هستند.

در ادامه نشست خبرنگاران شروع به طرح سوالات خود کردند و بهاروند در پاسخ تعداد سفرهای روزانه در شهر مشهد، گفت: طبق بررسی های صورت گرفته و آمار و ارقام، روزانه ۶ میلیون سفر درونشهری در این شهر ثبت شده که از طرق مختلف همچون قطار شهری، اتوبوس، تاکسیرانی و ... انجام می‌شود.

خط ۳ بی‌.آر.تی دومین موضوع مطروحه بود که رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا در این باره تصریح کرد: این خط تمامی مصوبات قانونی اعم از مصوبه شورای چهارم شهر مشهد و شوراهای همتا مشهد، استان و کشوری را اخذ کرده و طبق قانون تمامی مراحل آن طی شده که به همین دلیل شهرداری موظف به اجرای آن است.

بهاروند با بیان اینکه وضعیت ترافیکی شهر مشهد شرایط خوبی ندارد و برای بهبود شرایط ناچار به اتخاذ سازوکارهای اساسی و بنیادی هستیم، اظهارکرد: شهروندان زمانی تشویق به استفاده از اتوبوسهای درونشهری خواهند شد که این اتوبوس‌ها به تعداد کافی در سطح شهر تردد کنند و مسیر ویژه‌ای برای آنها درنظر گرفته شود؛ احداث خط ویژه تردد اتوبوس موجب تسهیل و تسریع در تردد شهروندان می‌شود.

وی افزود: اگر بدنبال کاهش ترافیک سطح شهر هستیم، باید خطوط ویژه را در سطح شهر احداث کنیم در غیر اینصورت تردد اتوبوس در کنار وسایل شخصی موجب سرعت بخشیدن به رفت و آمد و تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی نمی‌شود.

بهاروند خاطرنشان کرد: بدون شک ادامه عملیات اجرایی خط بی.آر.تی در سال جاری اجرایی خواهد شد و بدنبال این هستیم تا اجرای این طرح کمترین صدمه را به کسبه وارد کند؛ با توجه به شرایط، مقرر شد تا عملیات اجرای این طرح برای مدتی متوقف شود تا زیرساخت های لازم اعم از مناسب‌سازی پیاده‌رو، احداث پارکینگ و بارانداز احداث و سپس بی.آر.تی احداث شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در ادامه به موضوع الیت پرداخت و گفت: تاکنون هیچ مکاتبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت الیت با کمیسیون انجام نشده و طرحی به شورا نیامده است؛ مدیرعامل الیت معقتد است که تعرفه کنونی در خیابان های پرتردد شهر از بازدارنگی کافی برخوردار نیست.

بهاروند با تاکید بر اینکه شرکت های زیرمجموعه شهرداری که زیان‌ده هستند باید به بخش خصوصی واگذار شوند، اظهارکرد: شرکت الیت در ابتدای فعالیت خود با مشارکت بخش خصوصی فعالیت می‌کرده که سوددهی نیز داشته است؛ برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی شهرداری متصدی و سهام‌دار این مجموعه شده و امروز شاهد زیان‌ده بودن آن هستیم.

وی افزود: همانطور که پیشتر مطرح شده دولت و سیستم های عمومی بنگاهدار های خوبی نیستند و امروز شاهدیم که شرکت های وابسته به شهرداری سود آنچنانی ندارند و یا زیان‌ده هستند.

بهاروند در ادامه با بیان اینکه معضل حمل و نقل و ترافیک شهر مشهد جز با گسترش وسایل حمل و نقل عمومی میسر نیست، افزود: روزانه ۳۰۰ خودرو در مشهد پلاک گذاری می‌شوند در حالیکه هیچ ماشین فرسوده ای از چرخه خارج نمی‌شود؛ ظرفیت خیابان ها محدود است و امکان گسترش آنها نیز وجود ندارد چرا که اقدامی پرهزینه و توام با تبعات بسیار است.

وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم شهر مشهد در کنار گسترش خطوط قطارشهری و توسعه اتوبوس‌ها پیگیر احداث تراموا است؛ عمده برنامه این کمیسیون گسترش حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان شهری است.

بهاروند در ادامه صحبت های خود به موضوع لایحه افزایش نرخ بهای تاکسی های تحت پوشش سازمان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: قطعا این افزایش قیمت با نظر شرکت‌ها و رانندگان تاکسی خواهد بود؛ در این خصوص جلسات متعددی با نمایندگان تاکسیرانان قسمت های مختلف شهر برگزار شده، با توجه به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی که مدیریت شهری را از نیمه دوم سال ۹۶ درگیر خود نموده است، بخش زیادی از ایشان مخالف هرگونه افزایش قیمت هستند.

بهاروند با بیان اینکه تمامی تصمیماتی که در شورای شهر مشهد اتخاذ می‌شود، با بهره‌گیری از نظرات ذی‌نفعان آن صنف یا بخش اقتصادی است، افزود: کمیسیون حمل و نقل به مشکلات اقتصادی، شرایط معیشتی تاکسیرانان، افزایش قیمت لوازم خودرو و ... اشراف کامل داشته و این اطمینان خاطر را می‌دهیم که در شورای پنجم هیچ تصمیمی یک‌سویه اتخاذ نخواهد شد؛ لایحه پیشنهادی، افزایش ۱۰ درصد را اعلام کرده است.

بهاروند با بیان اینکه اگر افزایش قیمت تصویب شود، این مبلغ سقف دریافتی از سوی تاکسیرانان خواهدبود، گفت: تاکسیرانان و شرکت‌ها می‌توانند به هر میزان مدنظر در این بها تخفیف اعمال کنند؛ تعیین قیمت صرفا با هدف جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان و تاکسیرانان خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان اجرایی شدن طرح الیزه و افزایش محدوده طرح زوج و فرد، اظهارکرد: در بسیاری از شهرهای دنیا، شهردار بعنوان فرمانده اقتصادی شهر محسوب می‌شود و تمام نهادها و سازمان های خدماتی دخیل در شهر همچون شرکت برق، شرکت آب و فاضلاب، پلیس راهور و ... تحت مدیریت شهردار فعالیت می‌کنند؛ متاسفانه در شهر مشهد چنین رویه‌ای حاکم نیست و افراد مختلفی تصمیم‌گیری می‌کنند.

بهاروند خاطرنشان کرد: به نظر بنده طرح الیزه و طرح زوج و فرد نیز از میدان فردوسی باید از همین امروز اجرایی شود ولی این تصمیم از سوی افراد متعددی اتخاذ می‌شود و شورای همتا تصمیم‌گیر نهایی است.

ترافیک سنگین تقاطع جانباز و فرامرز عباسی نیز در این نشست مورد بحث قرار گرفت و بهاروند در مورد آن گفت: طرح پل جانباز به هیچ وجه قابل توجیه نیست و هیچ نقطه‌ای از کشور و دنیا مورد مشابهی مشاهده نخواهید کرد که پس از پایین آمدن از پل، وارد تقاطع شوید.

وی افزود: مدیریت شهری در حال بررسی مجدد طرح و ادامه‌دار کردن این پل است تا معضل ترافیک این نقطه از شهر برطرف شود.

دوچرخه‌سواری و حمل ونقل پاک از دیگر سوالات مطرح شده در این نشست بود که بهاروند گفت: متاسفانه شرایط خوبی در این زمینه نداریم و معابر و خیابان های شهر برای تردد دوچرخه مناسبت نیستند؛ یا مسیر سبز پیش‌بینی نشده و یا اگر هم احداث شده دارای ناهمواری و غیرهمسطح است.

بهاروند اشاره‌ای هم به آخرین وضعیت قطارشهری مشهد داشت و گفت: خوشبختانه به همت مدیریت شهری مشهد عملیات حفاری و ساخت خط ۲ و ۳ قطارشهری لحظه‌ای متوقف نشده و پیوسته در حال پیشرفت است؛ طبق پیش‌بینی های انجام شده خط ۲ تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: توجه و تاکید بر گسترش حمل و نقل عمومی به معنی عدم توسعه و ساخت تقاطع و اصلاح هندسی معابر سطح شهر نیست؛ طبق بررسی‌ها، اجرای ۶ تقاطع نهایی شده و با توجه به امکانات در این دوره از مدیریت شهری ساخته خواهندشد.

پویش دانشجویی اعمال تخفیف برای استفاده از قطارشهری ویژه دانشجویان نیز در این نشست مطرح شد و بهاروند اظهارکرد: در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای دانشجویان و افراد بالای ۶۰ سال با تخفیفاتی همراه است؛ امیدواریم در گام نخست این تخفیف شامل بخشی از دانشجویان شده و از مهرماه آغاز شود؛ ای کاش میراث‌دار بدهی ۸ هزارمیلیاردی نبودیم و این طرح به صورت کامل اجرایی می‌شد.

بهاروند در خصوص پروژه کمربند جنوبی نیز گفت: کمیسیون حمل و نقل شورا جلسه‌ای با دادستان و دستگاه قضایی برگزار خواهد کرد تا به نتیجه‌ای مثمرثمر در این خصوص دست پیدا کنیم و گامی تاثیرگذار برای شهر و شهروندان مشهدی برداشته شود؛ بهره برداری از این کمربند بخش زیادی از ترافیک بزرگراه کلانتری و وکیل آباد را کاهش خواهد داد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات