جایگزینی تدریجی درخت زبان‌گنجشک به‌جای نارون‌های بولوار جمهوری‌اسلامی

جایگزینی تدریجی درخت زبان‌گنجشک به‌جای نارون‌های بولوار جمهوری‌اسلامی


طرح احیا و اصلاح فضای سبز بولوار جمهوری‌اسلامی بررسی شد؛


جایگزینی تدریجی درخت زبان‌گنجشک به‌جای نارون‌های بولوار جمهوری‌اسلامی


سرویس خبر: اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کرمان
در نشست شورای مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری کرمان، طرح احیا و اصلاح فضای سبز بولوار جمهوری‌اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.
شهردار کرمان در این نشست که کارشناسان معماری و شهرسازی، باغبانی و بیماری‌شناسی گیاهی حضور داشتند، با بیان این‌که باید برای وضعیت درختان نارون و اصلاح فضای سبز بولوار جمهوری‌اسلامی چاره‌اندیشی شود، گفت: به‌دلیل مشکلاتی که برای درختان نارون بولوار جمهوری‌اسلامی به‌وجود آمده، جایگزینی تدریجی گونه‌های دیگر به‌جای درختان نارون ضروری است.
سیدمهران عالم‌زاده با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان و افراد متخصص حوزه‌ی فضای سبز گفت: در این نشست‌ها پس از بررسی، چهارگونه درخت برای جایگزینی درختان نارون بولوار جمهوری‌اسلامی انتخاب شده است.
وی افزود: با توجه به این‌که درختان نارون و فضای سبز بولوار جمهوری‌اسلامی، برای مردم کرمان خاطره‌انگیز است، این موضوع باید از نظر معماری هم مورد بررسی قرار گیرد تا بهترین گونه‌ی گیاهی و بهترین راه‌کار مد نظر قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرمان نیز در این نشست با اشاره به آفت‌زدگی و بیماری درختان نارون بولوار جمهوری‌اسلامی گفت: درختان بولوار جمهوری‌اسلامی، آخرین درختان نارون بازمانده‌ی شهر کرمان هستند.
ایمان سیف‌الهی با بیان این‌که بسیاری از درختان نارون در خیابان‌های مختلف شهر کرمان به‌دلیل آفت‌زدگی و بیماری، قطع شده‌اند، گفت: تاکنون، با روش‌های مختلف علمی و شیمی‌درمانی، درختان نارون بولوار جمهوری‌اسلامی را حفظ کرده‌ایم، اما پیش‌بینی می‌شود در دوسه‌سال آینده، این درختان را نیز از دست خواهیم داد.
وی با اشاره به برگزاری جلسه‌های متعدد کارشناسی با حضور اساتید دانشگاه در رابطه با انتخاب گونه‌های مناسب برای جایگزینی درختان نارون بولوار جمهوری‌اسلامی گفت: در این نشست‌ها چهار درختِ زبان‌گنجشک، نخل واشنگتونیا، پَده و توت آمریکایی یا سودا، پیشنهاد داده شد.
دکتر صفاری، دکترای باغبانی نیز در این نشست با بیان این‌که درخت نارون سال‌ها در کشور ما وجود داشت تا این‌که به‌تدریج آفت‌ها پیدا شد و درختان نارون در کل کشور با مشکل روبه‌رو شدند، گفت: به‌دلیل آفات و بیماری‌هایی که درختان نارون دارند، باید به‌ناچار عوض شوند.
وی تاکید کرد: باید درختان نارون سالم، باقی بمانند، درختان بیمار، تا حد امکان تیمار شوند و درختان نارونی که چوب آن‌ها پوک شده و از بین رفته‌اند، از روی زمین حذف شوند.
صفاری به چهار گونه درختی که برای جایگزینی درختان نارون انتخاب شده است، اشاره کرد و گفت: هیچ‌کدام از این چهارگونه، به زیبایی درخت نارون نیستند و نمی‌توانیم توقعی که از درخت نارون داریم، از این درختان داشته باشیم.
دکتر محمدی، دکترای بیماری‌شناسی گیاهی نیز با بیان این‌که ۶۰ تا ۷۰ درصد مشکل درختان نارون، به‌دلیل آفت و ۳۰ تا ۴۰ درصد به‌دلیل بیماری‌هاست، گفت: آفت، درخت را ضعیف می‌کند و درنهایت بیماری روی درخت اثر می‌گذارد.
وی هم‌چنین با تاکید بر تلاش برای نگهداری درختان نارون موجود با روش‌های علمی گفت: به هر حال درختان نارون را از دست خواهیم داد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود گونه‌هایی که انتخاب شده است، به‌صورت ترکیبی در بولوار جمهوری‌اسلامی کاشته شود.
در ادامه، اعضای کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری کرمان، با تاکید بر این‌که محور اصلی در بولوار جمهوری‌اسلامی، حافظه‌ی تاریخی مردم است، به بحث و گفت‌و‌گو درباره‌ی انتخاب یکی از گونه‌های مناسب که با حافظه‌ی تاریخی مردم هم‌خوانی داشته باشد، پرداختند که درنهایت پس از بررسی، مقرر شد ضمن تلاش برای حفظ درختان نارون موجود، برای جایگزینی تدریجی، از درخت زبان‌گنجشک استفاده شود.
شهردار کرمان نیز در پایان این نشست با بیان این‌که باید برای اصلاح بولوار جمهوری‌اسلامی، از یک مشاور توانمند بهره بگیریم، تاکید کرد: در رابطه با اصلاح فضای سبز بولوار جمهوری‌اسلامی و جایگزینی گونه‌ی جدید، باید اطلاع‌رسانی شود که هرآنچه در این محدوده اتفاق می‌افتد، براساس نظر افراد متخصص و حاصل جلسات متعدد کارشناسان است.


محمدرضا احمدی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات