فرهنگ عمومی و توسعه شهری * رمضانعلی فیضی ، رییس کمیسیون مناطق کم  ...

فرهنگ عمومی و توسعه شهری * رمضانعلی فیضی ، رییس کمیسیون مناطق کم ...

  فرهنگ عمومی و توسعه شهری * رمضانعلی فیضی، رییس کمیسیون مناطق کم برخوردار و پیرامونی شورای اسلامی شهر مشهد

معضلات فعلی شهرها به‌ویژه مشکلاتی که در حاشیه شهر به وجود آمده است به‌ گونه‌ای است که بیشتر صاحب‌نظران باز شدن گره آن را حل مسائل فرهنگی شهر می‌دانند.
فرهنگ تعیین‌کننده چگونگی تفکر و احساس مردم یک جامعه است و فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و رایج در میان اکثریت مردم جامعه است که از سوی جبر اجتماعی غیررسمی حمایت و پشتیبانی می‌شود و از ۳ حوزه عقاید، باورها و هنجارها تشکیل‌ شده است که برایند این ۳ حوزه به تصمیمات و کردار افراد جهت می‌دهد؛ به عبارت دیگر، هر فعلی که از شهروندی سر می‌زند برخاسته از عقاید، باورها و هنجارهای اوست.
اگر توسعه شهری را متاثر از تصمیم و رفتار شهروندان و مسئولان آن بدانیم، باید برای فرهنگ عمومی برنامه‌ریزی کنیم به‌ گونه‌ای که برنامه طرح‌شده سبب توسعه فرهنگی مردم شود و خروجی این توسعه فرهنگی، توسعه شهری باشد.
با این حال، معضلات فعلی شهرها به‌ویژه مشکلاتی که در حاشیه شهر به وجود آمده است به‌ گونه‌ای است که بیشتر صاحب‌نظران باز شدن گره آن را حل مسائل فرهنگی شهر می‌دانند زیرا تا شهروندان تعلق خاطری به شهر نداشته باشند و اعتقادی به همکاری در امور شهری در آن‌ها به وجود نیامده باشد، دستگاه‌های متولی توانایی چندانی برای حل مسائل نخواهند داشت.
این مهم را با مثالی می‌توان روشن کرد؛ تولید روزانه ۷۰۰ گرم زباله از سوی هر شهروند مشهدی علاوه بر هزینه‌های هنگفت جمع‌آوری، حمل و دفن زباله، مشکلات زیست‌محیطی فراوانی ‌برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند که حل این مشکل یا مشکلاتی از این دست، تنها از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگ عمومی امکان‌پذیر است.
فرهنگ عمومی است که شهروندان را مقید می‌کند زباله کمتری تولید کنند و تفکیک زباله را از مبدا انجام دهند؛ آموزش‌های مستمر شهروندی است که فرهنگ عمومی را در شهروند درونی کرده، رفتارش را تحت تاثیر قرار داده و او را به این باور می‌رساند که بدون همیاری تک‌تک شهروندان، شهری درخور زندگی نخواهیم محرک رفتارهای گوناگون شهروندان است. در واقع، فرهنگ عمومی است که نیروی محرک رفتارهای گوناگون شهروندان است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات