مرگ خاموش در کمین بی‌مبالات‌ها

مرگ خاموش در کمین بی‌مبالات‌ها

گزارش اتفاقیه از فوت بر اثر گازگرفتگی؛

مرگ خاموش در کمین بی‌مبالات‌ها

گازگرفتگی هر ساله در نیمه دوم سال، تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ می‌کشاند و حوادث گازگرفتگی هر ساله با شروع فصل سرما به یکی از دغدغه‌ها تبدیل می‌شود.

این در حالی است که متاسفانه سال گذشته از لحاظ میزان حوادث گازگرفتگی و مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در خراسان شمالی، جزو رتبه‌های نخست در کشور بودیم؛ با این حال می‌توان گفت فوت ناشی از گازگرفتگی در استان وضعیت نگران کننده‌ای دارد.

طبق بررسی‌ها به نظر می‌رسد مهمترین عامل در گازگرفتگی مربوط به سهل انگاری شهروندان در نصب و استفاده از وسایل گاز سوز و رعایت نکردن توصیه‌های ایمنی است و تمام مسولان نیز بر این نکته تاکید داشته و نسبت به رعایت نکات ایمنی هشدار می‌دهند.

این وضعیت در استان نشان می‌دهد که در زمینه آموزش‌های ایمنی، هنوز بسیاری از مردم خراسان شمالی آن گونه که باید و شاید در زمینه حوادث استفاده از گاز طبیعی آگاه نشده و به حساسیت موضوع پی نبرده اند و راحت از کنار این موضوع می‌گذرند.

۲۳ فوتی در استان بر اثر گازگرفتگی در سال گذشته

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی می‌گوید: در سال گذشته ۲۳ نفر شامل پنج زن و ۱۸ مرد در استان بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.

بابک سلحشور در گفت و گو با اتفاقیه می‌گوید: طی نیمه نخست امسال نیز ۲ نفر امسال یک مرد و یک زن در استان بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن جان باختند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸۳ درصد کاهش یافته است.

سلحشور تصریح می‌کند: در نیمه نخست پارسال ۱۲ نفر، شامل یک زن و ۱۱ مرد در این استان طعمه قاتل خاموش شدند.

وی عنوان می‌کند: پزشکی قانونی تنها مرجع تایید مرگ بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن است که امیدواریم تا پایان سال جاری با رعایت نکات کلیدی و ساده توسط شهروندان شاهد کاهش این آمار باشیم.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی با تاکید بر رعایت نکات ایمنی می‌گوید: در صورتی که از بخاری‌های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می‌کنید حتماً مختصری تهویه از طریق درب یا پنجره در فضا ایجاد کرده و از درزبندی و بستن منافذ خودداری کنید.

سلحشور با بیان اینکه از به کاربردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش و یا دارای نقص در دودکش باید جدا خودداری شود، می‌افزاید: اگر لوله دودکش بخاری شما سرد باشد دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص به طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه مناسب در محیط ایجاد کنید.

وی عنوان می‌کند: آب گرمکن‌های دیواری اگر به مدت طولانی روشن باشند این موضوع می‌تواند ناشی از مصرف به مدت طولانی یا نشت آب گرم باشد که بسیار خطرناک است و به کارگیری آب گرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا مجاز نیست و هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد.

سلحشور تصریح کرد: اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده وتولید گاز منو اکسید کربن نمائید و باید از قرار دادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب جدا خودداری شود.

عدم رعایت نکات ایمنی اصلی‌ترین دلیل افزایش مرگ خاموش

مدیرعامل آتش نشانی بجنورد با بیان اینکه استفاده از وسایل غیراستاندارد گازسوز و عدم رعایت نکات ایمنی اصلی ترین دلیل افزایش مرگ خاموش در استان است، به اتفاقیه می‌گوید: متاسفانه در زمینه استفاده از وسایل گرمایشی، سهل انگاری‌هایی روی می‌دهد که سبب وقوع حوادث ناگوار می‌شود.

گریوانی می‌افزاید: رعایت بسیاری از موارد ایمنی در وسایل گازسوز ساده است، اما متاسفانه در این موارد بر اثر عدم آگاهی و عدم توجه شهروندان شاهد هستیم با استفاده نامناسب از وسایل گرمایشی تعداد زیادی جان خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح می‌کند: بر اساس آمار عدم نصب و یا نصب دودکش نامناسب، نصب آبگرمکن در حمام و استفاده از گازهای تک شعله بیشترین علت وقوع حوادث گازگرفتگی در خراسان شمالی هستند.

گریوانی با بیان اینکه عدم نصب دودکش در وسایل گاز سوز همچون بخاری و آبگرمکن، عدم باز بودن مسیر دودکش یا نداشتن کلاهک H در بالای پشت بام، تهویه نامناسب منزل، استفاده از اجاق خوراک پزی، بخاری‌های تبدیلی و غیر استاندارد جهت گرمایش و نیز نصب وسایل گرمازا در حمام از دیگر علل وقوع گازگرفتگی در استان است، می‌افزاید: استفاده از بخاری‌های استاندارد برای گرم کردن منازل و محل کار،اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش و نیز دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز، از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از وقوع این حوادث هستند.

او همچنین بر استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دودکش در محیط‌های مسکونی بسته تاکید می‌کند و می‌گوید: علائمی نظیر آبی نبودن شعله بخاری، داغ نبودن بالای لوله بخاری و نامطبوع بودن فضای منزل از نشانه‌های خطر گازگرفتگی هستند.

مدیر عامل آتش نشانی بجنورد می‌افزاید: بیشترین مرگ ناشی از مسمومیت منواکسید کربن در مناطق شهری بخصوص در حاشیه شهرها از جمله بجنورد، مرکز استان رخ داده است.

رعایت نکات ایمنی باید در شهروندان استان نهادینه شود

مدیرعامل آتش نشانی بجنورد با بیان اینکه رعایت نکات ایمنی باید در شهروندان استان نهادینه شود، می‌گوید: توجه به نکات ایمنی باید پررنگ و اگاهی مردم بیشتر شود و تمام شهروندان به این نکات کاملا توجه داشته باشند و هرجایی که نیاز به راهنمایی داشتند می‌توانند از ماموران آتش نشانی کمک بگیرند.

گریوانی با بیان اینکه وسایل گرمایشی نیز هگانند انسام نیاز مبرم به اکسیژن دارد و استفاده از آن در فضای کوچک و نامناسب سبب بروز حوادث بعدی می‌شود، می‌افزاید: متاسفانه سالانه شاهد فوت بسیاری از هم وطنمان بر اثر همین بی احتیاطی‌ها هستیم و در خراسان شمالی نیز سال گذشته شاهد  جان باختن شماری از شهروندان ازجمله چند کودک، مادر و پدرانی بودیم که اتفاقی دردناک است.

*تمام ساختمان‌های مورد تایید ناظران ساختمان دارای ایمنی کامل هستند*

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز در این خصوص با بیان اینکه تمام ساختمان‌هایی که توسط ناظران سازمان نظام مهندسی ساختمان تایید می‌شوند دارای ایمنی کامل هستند، می‌گوید: در حال حاضر تمام ساختمان‌های امروزی قوانین،ضوابط و ایمنی لازم در آنها رعایت می‌شود و توسط ناظران به صورت تخصصی بررسی شده و بعد تایید می‌شوند.

علی اکبر رمضانی با بیان اینکه با اعمال تمام این دانش و ضوابط مورد نیاز در ساختمان‌ها نباید این همه آمار فوتی ناشی از گاز گرفتگی وجود داشته باشد، می‌افزاید: اما متاسفانه بعد از تایید ناظر، ساختمان‌ها توسط خود مالک دستخوش تغییراتی می‌شود که همین عامل می‌تواند سبب بروز حوادثی از جمله گاز گرفتگی باشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید تغییرات بدون کارشناسی و بدون آگاهی توسط شهروندان در ساختمان‌ها انجام شود، تصریح می‌کند: هرگونه تغییراتی از جمله در مسیر دودکش، لوله کشی، تغییر طراحی، تاسیسات و غیره انجام شود باید با هماهنگی ناظران ساختمان باشد تا با کنترل شاهد این حوادث نباشیم.

رمضانی عنوان می‌کند: متاسفانه توجه جدی و آگاهی کافی برای استفاده از وسایل گرمایشی و عدم تغییر در ساختمان‌ها هم اکنون وجود ندارد که نیاز به فرهنگ سازی است.

عدم توجه مردم به نکات ایمنی سبب بروز گازگرفتگی می‌شود

رییس سازمان اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این خصوص با بیان اینکه عدم توجه مردم به نکات ایمنی سبب بروز گازگرفتگی می‌شود، می‌گوید: مهمترین عامل و مشکل اصلی در بروز حوادثی چون گازگرفتگی عدم توجه به نکات ایمنی است.

تقی دولت آبادی با بیان اینکه هر ساله آمار بسیاری از فوتی ناشی از بروز حوادث گازگرفتگی و حوادث این چنین به گوش می‌رسد اما مردم این آمار را واقعی نمی‌دانند و بی تفاوت از کنار آن می‌گذرند، می‌افزاید: نکات بسیار ساده وجود دارد که می‌توان از بروز حوادث جلوگیری کرد اما وقتی فردی در چادر از یک وسایل گرمایشی همانند پیک‌نیک استفاده می‌کند بروز گازگرفتگی دور از انتظار نیست.

دولت آبادی با بیان اینکه بیشترین آمار گازگرفتگی در شهر و در حاشیه شهرها به وقوع پیوسته است، عنوان می‌کند: در حاشیه شهر‌ها باید به ساخت منازل و ساختمان‌های بدون مجوز و غیرقانونی توجه شود تا این ساختمان‌های بدون مجوز که توسط مهندسین و ناظرین متخصص و مجرب تاییدیه و استاندارد لازم را ندارند سبب بروز حوادث از جمله گازگرفتگی نشوند.

وی می‌گوید: ساختمان‌هایی که زیر نظر ناظران ساختمان و آتش نشانی ساخته می‌شوند استاندارد‌های لازم در آنها رعایت شده و تا این ضوابط وجود نداشته باشد، تاییدیه نمی‌گیرند اما در ساختمان‌های بدون مجوز این خطرات وجود دارد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی یک انجمن در شهر بجنورد می باشد

    نظرات