مدیریت شهری مشهد در مسیر توسعه شهر سیر صعودی داشته است

مدیریت شهری مشهد در مسیر توسعه شهر سیر صعودی داشته است

مدیریت شهری مشهد در مسیر توسعه شهر سیر صعودی داشته است

معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهرداری اراک گفت: برنامه‌ریزی مهم‌ترین مساله در تمام حوزه‌های مدیریتی است و می‌توان گفت چهارچوب اصلی اجرایی در مدیریت شهری چه در بحث پژوهش و چه در موضوعات اجرایی، برنامه‌ریزی اصولی است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، حمیدرضا خان‌محمدی در خصوص اهمیت برنامه‌ریزی شهری گفت: برنامه‌ریزی در واقع می‌تواند یک تونل شتاب‌دهنده برای فعالیت‌های کاری باشد. در حوزه مدیریت شهری نیز برنامه‌ریزی به این دلیل که احاطه زیادی بر حوزه بودجه دارد، می‌تواند به فعالیت‌های شهرداری نظم و چهارچوب مشخصی را بدهد ه شرطی که هم به نحوه برنامه‌ریزی توجه ویژه شود و هم در اجرای برنامه‌ها اهتمام ویژه وجود داشته باشد.
وی افزود: گرچه همه اذعان دارند که در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه، برنامه‌ها تا نزدیک ۵۰ درصد انحراف دارند در حالیکه در کشورهای توسعه یافته، میانگین انحراف از برنامه‌ها حدود نیم درصد است، اما حتی در این شرایط هم برنامه‌ریزی یک گزینه اساسی برای رسیدن به هدف نهایی محسوب می‌شود.
معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهرداری اراک، آمار و اطلاعات را شاکله تحقق هر برنامه‌ای دانست و با اشاره اهمیت برداشت اطلاعات صحیح در هر موضوعی خاطرنشان کرد: نکته اینجاست که آمار دقیق و واقعی، تنها ۵۰ درصد موضوع را شکل می‌دهد. ۵۰ درصد بعدی به نوع تحلیل آمار بستگی دارد. گاهی آمار به درستی تهیه شده است اما تحلیل غلطی از آن انجام می‌شود. تحلیل درست می‌تواند مسیر راه را دقیق و مشخص کند.
خان‌محمدی توضیح داد: گاهی در جمع‌آوری اطلاعات و آمار، خلاف آن معیار اصلی، انحراف‌هایی دیده می‌شود که خودشان را به صورت شاخص نشان می‌دهند. کسی که قصد دارد براساس آمار برنامه‌ریزی کند باید این ارقام شاخص را جدا کند. مثلا ممکن است سازمان به صورت فصلی و مقطعی، یک درآمد ویژه‌ای پیدا کرده باشد. کسی که قصد تحلیل دارد نباید این افزایش را به کل سال تعمیم دهد و یا این درصد افزایش مقطعی را در برنامه سال آینده لحاظ کند. این‌گونه اطلاعات اگر پاکسازی نشوند، برنامه‌ریزی را به سمت اشتباهی سوق می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: داشتن اطلاعات و آمار ضروری است اما تنها در کنار بینش صحیحی که یک مدیر باید نسبت به شرایط اجتماعی و اقتصادی شهر خودش داشته باشد، کاربردی و اثرگذار خواهد بود. یک مدیر باید به تمام مسائل نگاه درست، چندجانبه و محیطی باشد و مقطعی فکر نکند.
معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهرداری اراک، مشهد را جزو شاخص‌ترین کلان‌شهرهای کشور معرفی کرد و با اشاره به شرایط ویژه این شهر، در خصوص مدیریت شهری گفت: حجم موارد مورد توجه در مشهد، فراوانی بیشتری در مقایسه با شهرهای دیگر دارد. توریست و زائری که وارد مشهد می‌شود، در هیچ شهر دیگری وجود ندارد و بعد از مشهد، با فاصله زیاد، قم و شیراز از حیث توریست‌پذیری در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. این اطلاعات گویای این نکته است که یک مدیریت صحیح در مشهد وجود دارد؛ زیرا با وجود این میزان مسافر، این شهر هیچ وقت بحران‌زده نبوده است.
خان‌محمدی افزود: قطعا در مشهد نیز مشکلات وجود دارد اما مدیریت شهری توانسته بر مشکلات فایق بیاید و در مسیر توسعه، سیر صعودی داشته باشد. علیرغم بافت فرسوده مشهد و محدودیت‌هایی که وجود دارد، به نظر می‌رسد یک خرد جمعی در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت شهری وجود دارد که هم بر مشکلات پیروز شده است و هم در مسیر کنترل و بهبود وضع موجود به خوبی حرکت کرده است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات