رییس شورای شهر ارومیه  تشکیل کارگروهی در شورای اسلامی شهر ارومیه با حضور اعضای هیات رئیسه جدید سازمان نظام مهندسی و سایر...

رییس شورای شهر ارومیه تشکیل کارگروهی در شورای اسلامی شهر ارومیه با حضور اعضای هیات رئیسه جدید سازمان نظام مهندسی و سایر...

رییس شورای شهر ارومیه

تشکیل کارگروهی در شورای اسلامی شهر ارومیه با حضور اعضای هیات رئیسه جدید سازمان نظام مهندسی و سایر مهندسین

جلسه رییس واعضای شورای اسلامی شهر و قائم مقام شهردار ارومیه  و هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی در حوزه ساخت و ساز مسکن و نحوه تعاملات فی مابین و حل مشکلات شهروندان به گفتگو پرداختند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر ارومیه: این جلسه که با حضور رییس واعضای شورای اسلامی شهر و قائم مقام شهردار ارومیه  و هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی درساختمان سازمان نظام مهندسی برگزار شد دکتر علیزاده امامزاده رییس شورای اسلامی شهر ارومیه ضمن تبریک به اعضای هیات رئیسه جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان ، برای جامعه مهندسی و تمامی دست اندرکاران در حوزه ساخت و ساز آرزوی موفقیت و بهروزی داشتند

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: بخش اعظم ساخت و سازهای شهری، مربوط به حوزه مسکن و ساختمان های مسکونی است و به طور یقین حوزه ساخت و ساز و مسکن بیشترین تاثیر را در ایجاد شغل و رونق اقتصادی ایفا می کند. مشاغل بسیاری مستقیما در ارتباط با مسکن هستند و مشاغل بسیار دیگری هم به طور غیرمستقیم از احداث مسکن تقویت می شوند. به همین دلیل، خانم دکتر مینو رفیعی در مقاله اقتصاد مسکن، از «مسکن» به عنوان ضربه گیر اقتصاد یاد می کند.و همچنین دکتر محمد مهدی عزیزی (استاد دانشکده شهرسازی هنرهای زیبا دانشگاه تهران) شاخص های مسکن را شاخص های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و شاخص های کالبدی معرفی می کند .

دکتر علیزاده امامزاده با بیان این مطب که در تحقیقات صورت گرفته توسط مجمع مشورتی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان امروزه شاهد رشد ۵۵ درصدی واحدهای مسکونی «خالی» در کشور هستیم افزود: این مسئله می تواند کاهش استقبال پیمانکاران و سازندگان را در ورود به حوزه ساخت و ساز در پی داشته باشد .

وی اظهار داشت:دومینوی رکود ساختمان سازی در مطلوبیت شغلی فارغ التحصیلان رشته های مهندسی ساختمان نیز تبعا بی تاثیر نخواهد بود و اگر در اندیشه اصلاحات لازمه و اقداماتی که بایسته است، بر نیاییم، سیل عظیم دانش آموختگان بیکار قابل کنترل نخواهد بود. این در حالیست که از نظر کیفیت رعایت اصول شهرسازی و معماری نیز دچار ضعف ها و کاستی های بسیار هستیم .

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه در ادامه اذعان داشت: شهرهایی که داریم به لحاظ اجتماعی، رعایت اصول همسایگی و احترام به قانون و حقوق دیگر شهروندان، باعث ایجاد مسائل و تنش های عدیده ای هستند. امروزه زندگی آپارتمان نشینی علاوه بر مسائل حقوقی اجتماعی یا روحی و روانی که می تواند داشته باشد، بعضاً از نظر امنیت نیز برای شهروندان را تهدید می کند. این امنیت می تواند هم شامل ابعاد فیزیکی ساختمان در برابر خطرات طبیعی ناشی از حوادثی چون زلزله و... باشد یا شامل ابعاد انسانی و تهدید آمیز ناشی از حضور مُجرمان و اقدامات مجرمانه باشد. اگر الزامات و تدابیر فرامهندسی در طراحی و نظارت بر اجرای ساختمان صورت پذیرد باید اصول اجتماعی، امنیت شهروندان و نیز شاخصه های روانشناسی محیط در مقررات ملی ساختمان دیده شود تا بتوانیم محیطی منسجم به لحاظ اجتماعی، مقرون به صرفه از نظر اقتصادی و با امنیت بالا به لحاظ فیزیکی و روانی برای شهروندان ایجاد کنیم .

وی برای حل مشکلات و مسائل موجود بین مجموعه مدیریت شهری و نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی پیشنهاد کرد در راستای حل مشکلات تشکیل کارگروهی را در شورای اسلامی شهر ارومیه با حضور اعضای هیات رئیسه جدید سازمان و سایر مهندسان دعوت به عمل آمده  تا در تعریف مساله و تبیین اهداف کارگروه، تعاملات دوجانبه حداکثری را با شورای شهر و شهرداری ارومیه داشته باشند .

در ادامه افزود: قطعاً شورای شهر ارومیه و مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر می تواند محل تلاقی مناسبی برای امتزاج راهبردها و سیاست گذاری های فنی و راهکارهای حل مشکلات و مسائل اجتماعی و انسانی باشد .

دکتر علیزاده امام زاده رییس شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان با اشاره به اینکه طبق بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، اتخاذ تدابیر لازم برای ساخت خانه های ارزان قیمت برای اشخاص بی بضاعت ساکن شهر از جمله وظایف شهرداری ها در حوزه مسکن است.گفت: با توجه به چنین ظرفیت قانونی و نیز طبق اولویت های قانون برنامه ششم توسعه کشور، نوسازی و بهسازی محله های بافت قدیم امری سرنوشت ساز برای اقشار مختلف مردم به خصوص با سطح درآمد پایین است. با عنایت به اولویت‌های دولت ، توجه به ظرفیت های موجود در محدوده بافت قدیم شهر، البته با تعامل اداره کل راه و شهرسازی، شورای اسلامی شهر و شهرداری ارومیه و سازمان نظام مهندسی ساختمان می تواند گشایشگر مسائل زندگی شهروندان، استفاده بهینه از امکانات موجود داخل شهر همچون آب، برق، گاز و... که باعث صرفه جویی در خدمات رسانی به دلیل وجود این خدمات می شود، و همچنین موجب بهسازی و احیای بافت فرسوده و رونق اقتصادی زندگی شهروندان می گردد. این مسئله نیز حائز اهمیت بسیاری است که تعامل مدیریت شهری و نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی را بیش از هر زمان دیگری می طلبد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر ارومیه

    منبع خبر

    شورای شهر ارومیه

    شورای شهر ارومیه یک شورای شهر در شهر ارومیه می باشد

      نظرات