گشت های ویژه یگان حفاظت محیط زیست بلای جان بازگیران

پورمردان گفت: یگان حفاظت سیستان و بلوچستان با اجرای برنامه های هماهنگ، به روز، گسترده و چند لایه حفاظتی، توانسته است استان را برای متخلفین محیط زیستی ناامن نماید.

وی افزود:نظر به اینکه در کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و در میان شیوخ عرب، بازهای شکاری و پرنده هوبره از محبوبیت بالایی برخوردار می باشند همین امر سبب افزایش تقاضا برای صید این پرندگان و قاچاق آن به کشورهای عربی به قیمت بسیار گزاف شده است از اینرو جمعیت پرندگان شکاری ایران در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در «فصل مبارزه با زنده گیری و قاچاق پرندگان شکاری» در نوار جنوبی کشور، گشتهای ویژه این اداره در حوزه شهرستان چابهار و کنارک با هدف جلوگیری از صید پرندگان شکاری مهاجر و برپایی هر گونه کوخه متمرکز بوده، که  طی گشتهای و یژه انجام شده  توسط یگان حفاظت محیط زیست  ، متشکل از: یگانهای حفاظت محیط زیست اداره کل و شهرستانهای خاش، ایرانشهر، چابهار و کنارک، موفق به  تخریب بیش از  ۱۲باب کوخه و جمع آوری چندین طاقه تور زنده گیری در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک  شده اند. در همین راستا یک دستگاه موتورسیکلت نیز از متخلفین کشف شد.

پور مردان اضافه کرد: برای جلوگیری از قاچاق پرندگان، کنترل زیستگاه‌های حیات وحش در فصل مهاجرت تشدید می‌شود زیرا استان سیستان و بلوچستان  به دلیل تنوع زیستگاه و تنوع آب و هوایی یکی از استانهای داری تنوع زیستی خاص و ویژه  در کشور است که این ویژگی‌ استان را در کانون توجه افراد سودجو در زمینه زنده گیری و قاچاق گونه های مختلف جانوری قرار داده است. در همین راستا شکارچیان در نوار ساحلی استان که مسیر مهاجرت پرندگان شکاری می باشد با کوخه نشینی و استفاده از طعمه زنده اقدام به بازگیری در مناطق ساحلی می نمایند. لازم به ذکر است در کشورهای عربی از بازهای شکاری جهت تفریح و شکار به خصوص شکار هوبره استفاده می کنند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات