معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی عنوان کرد:سازماندهی و توانمند سازی دیده بانان مردمی درحوزه محیط زیست

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی عنوان کرد:سازماندهی و توانمند سازی دیده بانان مردمی درحوزه محیط زیست

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی درنشست با مدیر کل، معاونان و کارشناسان حفاظت محیط زیست استان بر توسعه فضای تعاملی درحوزه آموزش و مشارکت پذیری زیست محیطی با عوامل قضایی استان به منظور تغییر نگاه به این مبحث تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، سید امیر مرتضوی پیش بینی و شناسایی آسیب های حوزه محیط زیست را نخستین گام در جهت کاهش تخلفات مربوطه دانست و افزود: برای رفع موانع یک حوزه تخصصی لازم است با نگاهی پیشگیرانه ، مناطق و موضوعاتی که بیشتر به حوزه قضا ارجاع می شود مورد بررسی قرار گرفته و اولویت های نیازمند برخورد قضایی در حوزه محیط زیست احصاء شود.

وی  همچنین ضمن اشاره به اینکه بهره مندی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد به طور منطقی و عقلایی می تواند در دستیابی به نتایج و اولویت های سازمانی موثر باشد گفت:استفاده از ظرفیت کارگروه های ۲۴ گانه درحوزه پیشگیری از وقوع جرم دراستان یکی از موضوعات قابل اعتنا در حوزه مدیریت زیست محیطی است و دیده بانان مردمی به عنوان گروه های فعال در حوزه پیشگیری از وقوع جرم می توانند با یگان حفاظت محیط زیست استان و به عنوان حامیان طبیعت همراه شوند .

مرتضوی همچنین به پتانسیل ارزشمند بهره مندی از قضات با سواد زیست محیطی بالا دراستان  اشاره کرد و افزود : تعاملات بیسیار موثری بین  برخی ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان ها با عوامل قضایی آن شهرستان برقرار است و لازم است دیگر ادارات محیط زیست نیز این موضوع را مد نظر قرار داده و با مجموعه های قضایی حوزه فعالیت خود هماهنگ شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز دراین نشست ضمن تقدیر از تلاش و همراهی مجموعه قضایی استان در پیشبرد اهداف زیست محیطی اظهار داشت: بسیاری از موفقیت های  زیست محیطی مکتسبه درحوزه محیط زیست استان مرهون همراهی دادگستری بوده است.

تورج همتی ضمن اشاره به برخی دستاوردهای زیست محیطی سال جاری در استان همچون مدیریت پسماند عفونی ۱۰۰۰ مطب با مشارکت پزشکان ،انجام زیر ساخت های لازم به منظور احداث نخستین سپتاژ درمحدوده کشف رود ، ساماندهی پسماند های صنعتی و ویژه اشاره کرد و  گفت: ساماندهی کارگاه ها و صنوف آلاینده و مکان یابی آنها نیز پس از انجام مطالعات لازم در حال انجام است.

این مقام مسئول از قانون هوای پاک به عنوان یکی از قوانین مترقی درحوزه حفاظت محیط زیست سخن گفت و افزود: به پشتوانه این قانون بسیاری از واحدهای آلاینده تا رفع کامل آلودگی ها منع فعالیت شده اند و با توجه به برنامه کوتاه مدت "کاهش ۵۰ درصدی آلودگی هوای کلانشهر مشهد" لازم است وظایف و تکالیف پیش بینی شده در قانون هوای پاک مورد اعتنا و اهتمام جدی دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ضمن اشاره به اینکه حوزه قضایی نقطه اتکای ارزشمندی برای اجرای وظایف سازمانی محیط زیست بوده گفت: بدون تردید تحقق اهداف و مسئولیت های مندرج در قوانینی همچون "هوای پاک" ،"مدیریت پسماند" و "حفاظت و بهسازی محیط زیست" در گرو حمایت های دستگاه قضا است.

وی همچنین تصریح کرد: ضروری است کارگروه ساماندهی صنوف آلاینده شهری نیز به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و دبیری شهرداری به منظور التزام به انتقال و استقرار واحدهای صنفی به شهرک اختصاصی مربوطه شکل گیرد.

همتی به تدوین سرفصل های آموزش حقوقی برای قضات استان درحوزه محیط زیست سخن گفت و افزود: تاکنون چندین کارگاه های آموزشی برای ارتقاء سطح معلومات زیست محیطی قضات و آشنایی آنان با حوزه وظایف قانونی محیط زیست برگزار شده و این موضوع درسراسر استان درشرف انجام است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات