ضرورت افزایش تاب آوری شهر قم در برابر زلزله

ضرورت افزایش تاب آوری شهر قم در برابر زلزله

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه وشهرسازی استان قم، حسن صبوری در حاشیه برگزاری مانور زلزله در مدرسه شهید فهمیده استان اظهار داشت: در استان قم ۱۱ گسل زلزله وجود دارد که گسل خضر و قمرود از جمله گسل هایی هستند که در داخل شهر قم قرار دارد و می تواند موجب خطرات جبران ناپذیری برای جان و مال شهروندان شوند از این رو برگزاری مانور موجب کسب آگاهی و آمادگی در مقابل آن می شود.

وی افزود:.برگزاری مانور موجب کاهش خسارت ها و خطرات احتمالی مالی و جانی می شود و یادآور این نکته است که همه افراد و آحاد جامعه در معرض مخاطرات زلزله هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان این که در بسیاری از مواقع مانند طبقات بالای مجتمع های آپارتمانی امکان خروج ایمن و سریع از ساختمان وجود ندارد بر ضرورت آشنایی با نقاط ایمن و پناه در مکان های بسته تاکید کرد و گفت:آشنایی با نقاط ایمن و پناه قبل از زلزله به صورت قابل توجهی موجب کاهش تلفات جانی و جراحت ناشی از آن می شود.این امر می بایست در دو بخش معرفی و ایجاد پناه و نحوه قرارگیری در آن نقاط آموزش داده شود.

وی با اشاره به این که در صورت عدم برگزاری مانورها و آموزش های لازم، مخاطرات زلزله دوچندان و مضاعف خواهد بود، ادامه داد: آمادگی قبل از وقوع زلزله بسیار مهم و اساسی تلقی می شود، شواهد و آمار نشان می دهد دلهره، دستپاچگی و ترس در هنگام خروج از مکان های سربسته، خود به تنهایی موجب افزایش مصدومیت و جراحت به شهروندان می شود.

صبوری اعلام کرد: از مجموع ۱۲ هزار هکتار شهر قم، چهار هزار هکتار از آن در محدوده بافت ناکارآمد و فرسوده است و این بخش، جمعیتی حدود ۶۵۰ هزار نفری از شهر قم را به خود اختصاص داده است.

رییس کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش های لایه های زمین استان قم با اشاره به ضرورت افزایش تاب آوری شهر قم در برابر مخاطرات زلزله، توضیح داد: برای حفاظت و صیانت از جان و مال شهروندان نیازمند بازآفرینی، ساماندهی و بهسازی در چهار هزار هکتار بافت ناکارآمد قم هستیم که این امر با استفاده از ظرفیت تسهیلات بانکی، دولتی و مشارکت مردمی انجام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم توضیح داد: کلیه ساختمان ها و سازه های جدید می بایست استانداردها و مجوزهای مقاومت در برابر زلزله را اخذ نمایند و مقاوم سازی ساختمان های مهم موجود مخصوصاً دستگاه های امداد رسان مانند بیمارستان ها در اولویت قرار گیرد.تا در صورت وقوع زلزله بتوانند خدمات امدادی خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی به خطرات برداشت بی رویه آب از زمین اشاره کرد و ادامه داد: پدیده فرونشست زمین به دلیل برداشت بی رویه آب از زمین، تهدید جدی زیرساخت های استان قم را در پی خواهد داشت که این فرونشست با توجه به وجود لایه های مختلف و تفاوت جنس و عمق آنها به صورت نامنظم بوده و مخاطرات آن دو چندان خواهد شد.

صبوری ابراز داشت: در اداره کل راه و شهرسازی استان و در کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش های لایه های زمین ،مطالعات در خصوص حدود و ثغور گسل های زلزله انجام شده است و اخیراً طرح تدقیق گسل ها و حرائم آن با مسئولیت این اداره کل در دست تهیه، پیگیری و اقدام است.

رییس کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش های لایه های زمین استان قم در پایان به پیگیری تهیه پنج عدد دستگاه شتاب نگار از مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: با استفاده از دستگاه شتاب نگار علاوه بر شناسایی دقیق نقاط زلزله، می توان در اسرع وقت و در کمترین زمان ممکن نسبت به تمهید و اعزام نیروهای امداد و نجات اقدام نمود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات