دکتر شکرچی زاده: تنها با اجرای کامل ضوابط ساخت و ساز می توان در مقابل حوادث طبیعی ایمن ماند

دکتر شکرچی زاده: تنها با اجرای کامل ضوابط ساخت و ساز می توان در مقابل حوادث طبیعی ایمن ماند


رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می گوید: در حالی که ۱۲ سال پیش زلزله ۲ر۶ ریشتری شهرستان بم دهها هزار کشته برجای گذاشت، افزایش مقاومت ساختمان‌ها و ارتقای ساخت و ساز به ویژه در مناطق روستایی موجب شد تا در زلزله ۳ر۷ ریشتری پارسال کرمانشاه تلفات بسیار کمتری داشته باشیم و خوشبختانه در زلزله اخیر قصر شیرین و سرپل ذهاب هیچ تلفات انسانی نداشتیم.
وی افزود: از پارسال تاکنون حداقل ۳۰۰ پس لرزه شدید که بزرگای برخی از آنها بیشتر از ۶ ریشتر است، در استان کرمانشاه به ثبت رسیده و حتی برخی بر این نظرند که این زلزله هم به گونه ای پس لرزه زلزله پارسال بوده است.
این مقام مسئول، گفت: بیش از ۸۰ درصد از پهنه کشورما در نقاط زلزله خیز قرار دارد و ضروری است تا هنگام ساخت واحدهای مسکونی، تجاری و خدماتی و مجموعه های بزرگ تمامی ضوابط و دستورالعمل های ساخت و ساز را رعایت کنیم.
شکرچی زاده گفت: تحقیقات نشان می دهد که برخی سازه های جدید در کلانشهرها و مراکز پرجمعیت بر اثر مکان یابی غلط ، استفاده از مصالح نامرغوب یا عدم رعایت مقررات ساخت وساز دارای مقاومت کمی هستندکه باید برای این قبیل واحدها به سرعت تصمیم گیری کرد.
محمد شکرچی‌زاده افزود: متاسفانه برخی تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته از سوی این مرکز در مراحل برنامه ریزی یا اجرای نوسازی بافت فرسوده شهرها مورد کم توجهی قرار می گیرد و حضور کارشناسان این مرکز در مراحل تصمیم گیری این طرح کم رنگ بوده است.
وی ادامه داد: کارگروه تعیین اولویت های بخش مسکن در دوره مدیریتی جدید وزارت راه و شهرسازی پیشنهادهایی از قبیل افزایش سقف تسهیلات مسکن برای کمک به خانه دار شدن مردم ارائه کرده که تصویب آن نیازمند موافقت بانک مسکن، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است.
وی رعایت استاندارهای موجود در بخش مسکن را سبب طولانی شدن عمر ساختمان ها حداقل تا ۵۰ سال دانست و گفت: از مجموع ۲۲ استاندارد موجود در ساختمان هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد در بخش ساختمان سازی و ۱۰ تا ۱۵ درصد استانداردهای بخش بهینه سازی انرژی و صوت رعایت می شود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات