وصول ۱۶۰ میلیارد تومان درآمد شهرداری مشهد از محل مالیات بر ارزش  ...

وصول ۱۶۰ میلیارد تومان درآمد شهرداری مشهد از محل مالیات بر ارزش ...

وصول ۱۶۰ میلیارد تومان درآمد شهرداری مشهد از محل مالیات بر ارزش افزوده طی ۸ ماهه نخست سال جاری

عضو شورای شهر مشهد گفت: طی ۸ ماهه نخست سال جاری، ۱۶۰ میلییارد تومان یعنی تنها معادل ۱۱ درصد از درآمدهای شهرداری مشهد در این مدت از محل مالیات بر ارزش افزوده وصول شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمد حسین ودیعی در نطق پیش از دستور چهل و سومین جلسه علنی شورای پنجم بیان کرد: ما روز به روز متاسفانه با محدودیت‌های بیشتری در مورد درآمدهای پایدار شهرداری‌ها مواجه هستیم در صورتی که همه معتقدیم شهر نباید با تراکم فروشی اداره شود.
وی با اشاره به اینکه در آغاز این دوره از مدیریت شهری مشاهده کردیم درآمد دو سال تراکم شهر مشهد پیش فروش شده بود، افزود: ما با تقویت کدهای درآمدی پایدار به سراغ کاهش درآمدهای ناپایدار رفتیم.
ودیعی به موضوع مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و اظهار داشت: گرچه نرخ مالیات بر ارزش افزوده بالا رفته است اما سهم شهرداری‌ها از این نوع مالیات ثابت مانده است.
وی تصریح کرد: ۲۷ نوع نهاد خدمت‌رسان در شهر وجود دارند که مستقل عمل می‌کنند اما نیازهای اجتماعی، فرهنگی و .. را از شهرداری می‌خواهند آن هم بدون دادن منابع مالی مورد نیاز.
عضو هیئت رییسه شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه شهرداری مشهد در سال ۹۵ از این محل مالیات بر ارزش افزوده ۳۰۸ میلیارد تومان درآمد داشته است، اضافه کرد: ۲۵۷ میلیارد تومان در سال ۹۶ از محل مالیات بر ارزش افزوده شهرداری مشهد درآمد داشته است و تا کنون ۱۶۰ میلیارد تومان یعنی ۱۱ درصد از درآمدهای شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۷ وصول شده است.
ودیعی اظهار داشت: چالش‌های زیادی در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد. سال دیگر هر ۵ ماه ۱۸۰ میلیارد تومان بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی را برای قطار شهری داریم که تامین آن نیازمند تقویت درآمدهای پایدار شهرداری است.
وی در بخش‌های دیگری از سخنانش به موضوعاتی چون فرایند اجرایی شدن قانون منع بکارگیری بازنشستگان در شهرداری مشهد و انتخاب شهردار جدید، روز دانشجو و روز حسابرس پرداخت.

مشروح این نطق پیش از دستور را در زیر می خوانید:

به نام خداوندجان وخرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
سلام و درود می‌فرستیم به امام رئوف درمشهدالرضا(ع)، شهرخوبی‌ها و زیبایی‌ها، شهرامید و شهر زندگی شهرعلم وادب و شهری که فرمودند:
خدا برسر ملک ایران نوشت خراسان زمینی است رشک بهشت
سناباد شد شهر لطف و صفا به لطف علی بن موسی الرضا(ع(
جهانی هوادار این نام شد طواف کبوتر بر این بام شد
به گوهر فشان، خاک ایشان درود به فردوسی پاک ایشان درود
شهیدان این خاک را یاد کن مقیمان افلاک را یاد کن
دعای بهرش تورا یار باد همیشه برو بومش آبادباد
وعرض سلامی دارم به خدمت همه شهروندان عزیزمشهد و مردم شریفی که با افتخار دراردیبهشت ماه سال گذشته پای صندوق‌های رای آمدند و به لیست امید رای دادند.
درهفته‌ای که گذشت هفته بسیج بود و لازم است یادی بکنیم از دلاورمردی‌های بسیج درهمه ادوارکه درهمه صحنه‌ها حضورداشتند و به تعبیر حضرت امام رحمه ا... علیه که فرمود: «در این دنیا افتخارم این است که خود یک بسیجی‌ام بسیاری از ما این افتخار را داشته‌ایم و درودی بفرستیم به روح شهدای گرانقدرانقلاب و به‌ویژه شهدای بسیج در دوران دفاع مقدس.
رعایت مُر قانون
موضوع اول صحبتم پیرامون موضوعی است که این روزها درحوزه مدیریت شهری بعضا در رسانه‌ها مطرح می‌شود. قانون منع به کارگیری بازنشستگان بعداز فرازو نشیب‌های فراوان با تهدیدها و فرصت‌هایی که به گمان من دارد، به تصویب مراجع قانونی رسید و برای اجرا ابلاغ شد و درابتدای امر شورای شهر پنجم تاکید بر رعایت مُر قانون در این زمینه داشت و ریاست محترم شورای شهرنیز به عنوان سخنگوی شورا بارها اشاره فرمودند که ما تمکین به قانون داریم و خلاف قانون عمل نخواهیم کرد. منتها دراین زمینه درباره شهردارسابق مشهد که در دوره کوتاه مدیریتشان آثارماندگارو برنامه‌های خوبی را برای شهر داشتند؛ امیدوارم که این ارتباط همچنان ادامه داشته باشد و از توانمندی‌های ایشان بتوانیم استفاده کنیم. باتوجه به تقاضای خود ایشان تلاش کردند از ظرفیت‌های قانونی درمورد حکم خودشان استفاده کنند.
شورا در اولین روز آخرین مهلت قانونی باتوجه به اینکه ازهفته قبل بررسی‌ها شروع شده بود، اعضا پیشنهادهای خود را مطرح نمودند و در نهایت به دونفر رسیدیم. گرچه دوستان وهمفکران ما در خارج ازشورا وهمچنین چندنفردربین اعضا براین اعتقادبودند که برای انتخاب گزینه نهایی زمان بیشتر لازم است واین نظرنیزبه رای اعضای شورا گذاشته شد که با اقبال مواجه نشد ودوستان نظرشان این بود که هرچه زودترسرنوشت شهررا مشخص کنیم و قاعده دموکراسی نیزبرهمین است که ما به رای اکثریت احترام بگذاریم وگرنه نظام شورایی و دموکراسی از اعتبار خالی می‌شود.
حمایت همیشگی شورا از شهردار مشهد
امیدداریم هرچه زودترحکم شهردارجوان پرانرژی و پرتلاش صادرشود و به نوبه خودم تبریک می‌گویم به جناب کلایی و آرزوی سلامتی و پیروزی بیشتر برای ایشان دارم وامیدوارم با توجه به قدرت جوانی و ریسک‌پذیری که در ایشان سراغ دارم شاهد جراحی بزرگ درحوزه ساختار و منابع شهرداری توسط ایشان باشیم وتوصیه می‌کنم ۱۰پند واندرزی که محمدفاضلی به شهردار تهران که برخی ازآنها برای مشهد نیزمصداق دارد، توجه ویژه نمایند.
اعلام می‌کنم تمام حمایت‌ها توسط همه اعضا شورا همچون حمایت‌هایی که از شهردار قبلی انجام می‌گرفت، انجام خواهد شد اما این هیچ‌گاه نافی استفاده از ابزارهای نظارتی شورای اسلامی شهر برای نظارت برعملکرد مدیریت شهری نخواهد بود و به مردم عزیز وعلاقه‌مندان به حوزه مدیریت شهری قول می‌دهیم که اعضای شورای شهربا توجه به تخصصی که در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری دارند و بدنه کارشناسی که در کارگروه‌های تخصصی شورا بکار گرفته شده‌اند، وظیفه نظارتیشان را به نحواحسنت انجام می‌دهند و دست نیازبه سوی تمام متخصصین دراز می‌کنیم به ویژه تشکل‌های مرتبط با حوزه خدمات شهری که شورا را یاری کنند.
به دکترکلایی نیز توصیه می‌کنیم که مقدار مواظب خودشان باشند که ماهنوز با ایشان خیلی کار داریم.
ما معتقدیم شهر نباید با تراکم فروشی اداره شود
بحث درآمدهای پایدار و مالیات برارزش افزوده است. درآستانه تدوین بودجه سال ۹۸ شهرداری هستیم که مهم‌ترین موضوع قابل بحث سال‌های گذشته و ادوارگذشته شورای شهر درآمدهای پایدار بوده است. طبق مطالعاتی که درقبل از آمدن به شورا داشتم و همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی با شهرداری و استانداری داشتم بارها این موضوع درارکان مختلف حاکمیتی و مدیریتی مطرح بوده است و مراجع مختلف (مجلس، استانداران، شهرداران و شوراهای شهر) همچنان تاکید می‌کنند. ولی درعمل روز به روز با محدودیت‌های بیشتری در زمینه درآمدهای پایدارمواجه هستیم و با حذف برخی از بندهای مربوط به درآمدهای پایدار یا ابطال برخی ازمصوبات شورای شهردر مراجع قضایی مواجه هستیم که نشان‌دهنده اینست که درآمدهای پایدارما بسیار آسیب‌پذیرتر شده است.
ما معتقدیم شهر نباید با تراکم فروشی اداره شود و این بدترین شیوه تامین منابع است که باعث نارضایتی شهروندان نیز می‌شود.
همانند واگذاری و فروش زمین‌های مولد و ثروت‌های یک خانواده برای تامین مخارج جاری و به نوعی واگذاری، برای سرمایه سازان و تولید کردن آن از ثروت است و این در حالی است که زمان تحویل امور شهری فقط با حدود ۱۰۰۰ میلیون تومان پروانه شناور در دست مردم و نهادهای مواجه بودیم که حتی تراکم سال‌های آینده را نیز فروخته بودند.
ضرورت وضع عوارض و حقوق محلی
یکی از مهم‌ترین ابزار ابزارهای پیشگیری از این شیوه تقویت کدهای درآمدهای پایدار و شناسایی کدهای جدید است. بنده حقیر از سال‌های قبل ازعضویت در شورا در این زمینه مطالعات و تحقیقات داشته‌ام؛ مهم‌ترین منبع مورد اتکا در این زمینه همانند بسیاری از کشورها وضع عوارض و حقوق محلی است از سال‌های بسیار قبل به خاطر دارم که سه درصد از محل فروش و سود خالص شرکت‌ها سهم شهرداری‌ها لحاظ می‌شد. بعد از لایحه تجمیع عوارض در سال ۸۱ بخشی از عوارض کلی وضع شده سهم شهرداری‌ها شد و بعد از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۸۷ مقرر گردید بخشی ازمالیات وصولی تحت عنوان عوارض به شهرداری‌ها پرداخت گردد.
اما علی‌رغم سیر صعودی و تورم قیمت‌ها طی سه سال گذشته بدون تغییر بوده است. واین قانون در اجرا هر سال دچار دست‌اندازهایی شده است. لایحه مدیریت جامع خدمات شهری بارها مطرح شده اماهیچ آثاری از آن معلوم نیست.
۲۷ نهاد خدمت‌رسان در شهر وجود دارند که هرکدام گرچه تعاملاتی داریم و گاهی موثر نیز هست اما از نظرسیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مستقل عمل می‌کنند وقتی نیازهای مختلف شهری و امورشهری مطرح می‌شود، تمام نگاه‌ها به سمت شهرداری‌ها است ازجمله خدمات فرهنگی، ورزشی، رفاهی و اجتماعی، درمانی بهداشتی و حتی مبارزه با اعتیاد مطرح می‎شود. همه نگاه‌ها به سمت حمایت‌های شهرداری است. اما هنگامی‌که تامین منابع مطرح می‌شود شهرداری را تنها می‌گذارند.
یک آمارساده به شرح زیر:


نشان می‌دهد که همچنانکه مبلغ ارزش افزوده درحال صعود است اما سهم شهرداری مشهد درحال نزول است. که نشان می‌دهد دست‌اندازی‌هایی می‌شود یکی از آنها دولت برای تعادل بخشی بین شهرهای کوچک و بزرگ( که این امر خوبی است ).
اما نباید از سهم ارزش افزوده‌ای که در یک شهر بزرگ وصول می‌شود وعوارضی را که باید آن شهر پرداخت کند، غافل شد. دولت می‌تواند ازمنابع دیگر تعادل بخشی کند و از شهرهای کوچک، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها نیز باید حمایت شود.
چالش جدید در موضوع پیش لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده است در این لایحه در بندهای مختلف محدودیت‌های جدیدی برای تامین این منبع مهم اعمال شده است که ما را با بسیاری از مشکلات روبرو خواهد ساخت.
شهرداری مشهد در سال آینده بازپرداخت اقساط صندوق توسعه ملی رادر پیش دارد که درهر۵ ماه ۱۸۰ میلیارد تومان بابت قطار شهری باید پرداخت کند. پیش بینی ساخت وسازها نیز مطلوب نیست اگر ارزش افزوده نیز به این سمت نامطلوب برود وهزینه‌ها نیز حداقل ۳۰ درصد رشد داشته باشد. حداقل برای ادامه امور جاری شهر که امسال ۱۲۹۰ میلیارد تومان است. ۱۷۰۰ میلیارد تومان باید پیش‌بینی کنیم و از این رقم ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده باید تامین شود که این برای مدیریت شهر در حالت معمولی بدون اجرای طرح‌های عمرانی است.
البته بر اساس اطلاعاتی که از شورای عالی استانها داریم قولی که رئیس محترم سازمان امور مالیاتی در این شورا داده‌اند، قرار است اصلاحاتی در آن انجام شود ولی اگر این امر تحقق نپذیرد باید بسیاری از خدمات شهری عمران را تعطیل یا به سمت همان روش‌های غلط پیشین گام برداریم.
جامعه‌ای که در آن سخن گفته نشود جامعه سالم نیست
در ۱۶ آذر سال ۳۲ به دلیل حضور نیکسون در دانشگاه تهران دانش جویان یک حرکت انقلابی کردند. این عمل چندین درس داشت . که یکی مقاومت خود دانشگاه و یکی آزاده طلبی و شجاعت و ضد استبدادی دانشجویان بود که جان خودشان را فدا کردند.
بعضی از استادها در خاطراتشان خوندم که مقاومت می‌کردند حتی مامورین حکومتی که قصد داشتند به کلاس‌های درس هجوم ببرند جلوی در ایستادند و بعضی نیز مجروح شدند. گفتند که شما اجازه ندارید وارد کلاس شوید. اینجا حرمت دارد. و این یک درس است که برای حرمت مقام علم و دانشجو.
ما در آستانه این روز درود می‌فرستیم بر روان جوانانی که در آینده می‌زیستند دنیا را آرمانی و مشحون از پویایی می‌دیدند. مسئولیت اجتماعی برای خود قائل بودند و در مقابل دو نویسه جامعه آن روز یعنی استسمار و استعمار سکوت نکردند، صف کشیدند و جان خویش را فدا کردند و همه دانشگاهیان که در آن روز از حرمت دانشگاه و دانشجو و علم مردانه دفاع کردند.
درود می‌فرستیم دانشجویان میزان‌الحراره جامعه هستند نشانه های تب ناخوشی در جامعه را می‌توان در گفتمان‌های دانشجویی دید. شبیه دماسنجی که می‌توان با آن پی برد جامعه در چه شرایطی قرار دارد گوش بسپاریم و ببینیم دانشجویان از چه سخن می‌گویند.
سخن آنان درد جامعه امروزی ایران است جنبش دانشجویی همیشه دو بال تنومند داشته است. مبارزه با هرگونه فساد ناشی از استبدادو مواجهه با جریان های سلطه جهانی هر یک ازای بالها که بشکند خللی در جامعه دانشجویی است دانشجویان همانقدر که در برابر نارسایی‌های داخلی حساس نسبت به روندهای جهانی نیز واکنش نشان می‌دهند مطالبه دموکراسی ازبنیان های جنبش دانشجویی است زندگی دانشجویی مشحون از آرمان گرایی اجتماعی است.
پویایی یک جامعه را می‌توان در سخن و صدای دانشجویان دید. اگر دانشجویی سکوت کند یعنی خرابی در احوال اجتماعی وجود دارد. باید به دانشجویان اهمیت بدهیم؛ آنها سخن جامعه پویا هستند. جامعه‌ای که سخن نداشته باشد جامعه مرده است طرح دانشجویی جوانی و تندی البته در فریاد دانشجویان حب و بغض نیست. کجی‌های جامعه را آنها فریاد می‌زنند این خصلت جوانان است که بدون لکنت زبان سخن بگویند جامعه‌ای که در آن سخن گفته نشود جامعه سالم نیست.
روز جهانی حسابدارکه مصادف با ۱۵ آذر است. در کمیته بودجه و حسابرسی شورای شهر با ۲۰ موسسه حسابرسی معتبرهمکار داریم که این موسسات دارای گرید یک وزارت کشورو گرید الف جامعه حسابداران رسمی که در بعد نظارتی شورا بسیار کمک می‌کنند.
۴۱ سال پیش نهادهای حرفه‌ای حسابداری چند کشور بزرگ به منظور همگرایی و همسانی در استانداردهای حسابداری و حسابرسی بین المللی سازمانی را به نام فدراسیون بین‌المللی حسابداران تشکیل دادند.
این فدراسیون دارای بیش از ۱۵۵ عضو از نهادهای حرفه ای حسابداری ۱۲۳ کشور جهان است در سئو در سی و مین سال تاسیس خود سال ۲۰۰۷ از همه حسابداران جهان خواسته تا هفته اول ماه دسامبر ۲ تا ۸ دسامبر سال ۲۰۰۷ برابر با ۱۱ تا ۱۷ آذر ماه را به عنوان هفته جهانی حسابداری اعلام و آیین بزرگداشت این حرف را برپا دارند.
در همین رابطه در گردهمایی مشترک اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران و انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان دو عضو پیوسته فدراسیون بین‌المللی حسابداران جهان و همچنین انجمن حسابداری ایران سازمان حسابرسی و انجمن مدیران مالی که از تاریخ ۱۳ آذر ماه ۱۳۸۶ برگزار شد، پانزدهم آذر ماه هر سال است.
احمد پورمفردی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات