هشدار مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد به  بی توجهی ها به خاک

هشدار مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد به بی توجهی ها به خاک

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد - خاک، پیکره ای طبیعی و پویاست که بر اثر فرایندها و عوامل خاکساز تشکیل شده و دربرگیرنده مواد معدنی و آلی است که پوسته خارجی زمین را می پوشاند و گیاهان قادر به روییدن در آن می باشد و پوشش های آبرفتی و سنگی سطح زمین نیز در بر می‌گیرد .

محسن جعفری نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد در خصوص اهمیت این روز و نامگذاری  پنجم دسامبر بعنوان روز جهانی خاک گفت : خاک به عنوان منبع طبیعی، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری دارد .

وی افزود: بخشی از زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک است, به همین دلیل هرگونه آلودگی موجود در خاک می‌تواند در طی زنجیره غذایی، به سطوح بالاتر انتقال یافته و در نهایت در انسان تمرکز یابد.

جعفری نژاد تصریح کرد :خاک از منابع تجدیدپذیر به شمار می رود , اما براساس مراجع مختلف  , تشکیل هر سانتی‌متر خاک در شرایط مختلف آب و هوایی از ۱۰۰ تا ۱۰ هزار سال طول می کشد , از سوی دیگر، رفع آلودگی خاک فرآیندی بسیار درازمدت است .
وی به رابطه توسعه پایدار و سلامت خاک اشاره کرد و گفت: با درک عمیق , قدر و منزلت منابع خاک کشور , لزوم حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی جهت بهره برداری پایدار و حفظ امانت برای نسلهای آینده اعتقاد راسخ داریم که ,توسعه پایدار هیچ کشوری بدون توجه به منابع خاک، دست یافتنی نخواهد بود.

محسن جعفری نژاد تولیدات سموم در راستای توسعه صنعتی را از عوامل آلوده شدن خاک دانست و گفت:  الودگی خاک ناشی از استفاده نا مناسب از سموم , عدم  استفاده از فنون صحیح کشاوررزی و استفاده از کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی است که به مرور باعث آلوده شدن خاک می شود.

وی در ادامه به بخش دیگری از عوامل آلوده کننده خاک اشاره کرد و گفت: رها سازی فاضلاب های صنعتی و خانگی به درون خاک و چندین دلیل دیگر دست به دست هم داده تا کیفیت خاک در پایین ترین حد خود برسدکه در نهایت شاهده ایجاد بیماریهای فراوان برای چرخه استفاده کننده از محصولات فرآوری شده با خاک های آلوده باشیم که اثرات ناشی از این امر بسیار خطرناک خواهد بود.

این مقام مسئول به خطرات پسماندها در آلوده کردن خاک اشاره کرد و گفت: زباله ها یکی از مهم‌ترین منابع آلوده‌سازی‌ خاک‌ها محسوب می‌شودکه به داخل زمین نفوذ کرده و منابع آبی را نیز آلوده کنند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین زباله‌های شهری، زباله‌های بیمارستانی است که بخشی از بافت بدن یک بیمار، سوزن‌های آلوده به بیماری‌های خطرناک، تیغ‌های جراحی بیماران حاوی بیماری ها قسمتی از زباله‌هایی است که از بیمارستان، همراه با صدها هزار تن زباله معمولی جمع آوری می‌شود. دفن زباله‌های بیمارستانی آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند.

وی در پایان اثر شوینده‌ها در خاک, آلودگی های کشاورزی ناشی از استفاده بیش از حد سموم و کودهای کشاورزی, آنتی بیوتیک ها و استفاده از هورمونها در دام ها,  آبیاری مزارع با فاضلاب ها و آلودگی های نفتی را از جمله دیگر عوامل آلوده کندده خاک دانست که معتقد بود اگر به آنها توجه نشود  هزینه  ناشی از آن ها چندین برابر خواهد بود.

گفتنی است اتحادیه جهانی علوم خاک در سال ۲۰۰۳ ، در راستای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، روز ۵ دسامبر برابر ۱۴  آذر  را به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری کرده است.

بزرگداشت این روز از طرف جامعه جهانی بیانگر لزوم توجه هرچه بیشتر به این سرمایه عظیم خدادادی است که به علت افزایش نیازهای روزافزون جمعیت جهان تحت فشار مضاعف قرارگرفته است

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهکيلويه و بويراحمد

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهکيلويه و بويراحمد

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهکيلويه و بويراحمد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات