نشست شهرداران و دهیاران استان قزوین/جمالی نژاد: باید با توزیع عادلانه خدمات و امکانات از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری و بین روستاها و شهرها توازن ایجاد کنیم

نشست شهرداران و دهیاران استان قزوین/جمالی نژاد: باید با توزیع عادلانه خدمات و امکانات از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری و بین روستاها و شهرها توازن ایجاد کنیم

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وز ی ر کشور با بیان اینکه شهرهای بزرگ روزبه‌روز بزرگ‌تر و روستاها و شهرهای میانی نیز روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شوند، گفت: در چنین اوضاع و احوالی باید با توزیع عادلانه خدمات و امکانات خود در سطح مناطق از توسعه این مساله جلوگیری کنیم چرا که این مهم تهدیدی جدی برای یک هزار و ۲۷۰ شهرداری و بیش از ۳۷ هزار دهیاری در کشور به شمار می رود.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالی نژاد که جمعه ۱۶ آذر در نشست با شهرداران و دهیاران منتخب استان قزوین در سالن اجتماعات استانداری سخن می گفت، افزود: مشکلی که سازمان شهرداری‌ها با آن دست به گریبان است نظام شهری بیمار است که از ۶۰ سال اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کند و همین امر برنامه ریزی های کشور را نیز با چالش روبرو ساخته و دشوار کرده است و شهرهای بزرگ روزبه‌روز بزرگ‌تر، روستاهای کشور روز به روز خالی از سکنه و شهرهای میانی نیز روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در گذشته نظام شهری ما در کشور کهکشانی اداره می شد، افزود: پس از انجام اصلاحات ارضی، این مساله به نظام زنجیره ای تغییر یافت .

وی خاطرنشان کرد: سیل مهاجرت روز به روز گسترده‌تر می‌شود که باید برای آن تدبیری اتخاذ کرد و روستاها ویژه‌تر دیده شوند؛ جمعیت روستایی کشور سال به سال کاهش پیدا می‌کند به‌طوری که ۷۵ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند.

وی با انتقاد از تخصیص ۴۹۰ میلیارد ریال اعتبار ارزش افزوده به روستاهای استان قزوین در سال جاری، تصریح کرد: این مساله باید از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس و نیز استانداری پیگیری شود زیرا اعتبار یاد شده برای استانی مانند قزوین که از قطب های صنعتی و کشاورزی محسوب می شود، بسیار ناچیز است .

جمالی نژاد با بیان اینکه متاسفانه وابسته بودن اعتبارات به نفت از گذشته های دور ما را از برنامه های اصلی دور ساخته، گفت: امروز نگاه مدیران دستگاه های اجرایی به مسایل مختلف از جمله حوزه مدیریت شهری و روستایی باید خلاقانه و نوآورانه باشد.

وی تاکید کرد: کمک‌های محدود سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در عمل دردی از مشکلات شهرداری شهرهای کوچک و بزرگ و دهیاری‌ها را دوا نمی‌کند و مدیران شهری باید به اداره شهر و شهرداری نگاه خلاقانه داشته باشند تا این نگاه در کنار جذب ایده های جدید و مشارکت بخش خصوصی منجر به تامین درآمد، تولید ثروت و رشد شهرها شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، نگاه های جدید در عرصه فعالیت های عمران شهری قزوین باعث تحول شگرفی در این شهر شده که آینده امیدوار کننده ای را به دنبال دارد چرا که اعتماد به نفس و ورود به کارهای نو و بدیع می تواند ایجاد ارزش افزوده کند .

جمالی نژاد همچنین از پیگیریهای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای رفع مشکلات حوزه استخدامی شهرداری ها خبر داد و گفت: مساله تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری ها نیز به زودی اجرایی می شود .

وی در خصوص نقش دفاتر فنی استانداری ها، گفت: یکی از سیاست های در پیش گرفته شده تقویت این دفاتر در استان های کشور است و به زودی نیز مشکلات گذشته در این رابطه مرتفع خواهد شد .

وی همچنین از پیگیری ها برای افزایش سهم قیر شهرداریها در قانون بودجه خبر داد.

وی همچنین تاکید کرد: پیشنهاد می شود شوراهای بخش، استان، شهر و روستاها در جهت رفع مشکلات و هم اندیشی بیش از گذشته با هم در ارتباط مستمر باشند .

تصاویر مرتبط

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات