پروژه های بزرگ ساختمانی ملزم به بازچرخانی آب های خاکستری می‌شوند

پروژه های بزرگ ساختمانی ملزم به بازچرخانی آب های خاکستری می‌شوند

پروژه های بزرگ ساختمانی ملزم به بازچرخانی آب های خاکستری می‌شوند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری صبح امروز و در دومین همایش ملی بین‌المللی فناوری های آب ضمن تشکر از دانشگاه فردوسی مشهد بخاطر میزبانی از این همایش‌ها و نقشی که اساتید برجسته این دانشگاه در حوزه آب دارند، اظهارکرد: سال‌هاست در محافل اجرایی و نشست‌ها، این اساتید زنگ خطر کمبود منابع آبی را به صدا درآورده‌ و نهادهای مدنی نیز در کنار ایشان نقش بسزایی ایفا کرده‌اند.

حیدری خاطرنشان کرد: در چنین همایش هایی که با حضور اساتید، پژوهشگران، فرهخیتگان و صاحبنظران ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود، موضوعاتی با محوریت بحران آب در خراسان و شرق کشور، سهم بخش کشاورزی در مصرف آب و ضرورت اصلاح شبکه های آبیاری و کشت، نقش نهادهای مدنی در کنترل این بحران و ضرورت جریان‌سازی فرهنگی در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه صحبت های خود به نقش مدیریت شهری در مقابله با بحران کم‌آبی پرداخت و گفت: شورای شهر و شهرداری از سالها قبل مطالعاتی را در این حوزه انجام داده که شورای پنجم آنها را تداوم بخشیده و آغازگر حرکت های جدیدی بوده است.

وی یکی از این حرکت های جدید را کمک و همکاری برای تسهیل در اجرای طرح های آب و فاضلاب مطرح کرد و افزود: براساس تبصره ۳ که مجوز آن توسط شورای شهر به تصویب می‌رسد، سالانه منابع مالی مناسبی در اختیار شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار می‌گیرد که این مبلغ در سال جاری، ۱۲۰ میلیارد تومان است.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه ۵۰ درصد از اعتبار یاد شده در حوزه اصلاح شبکه آب و ۵۰ درصد دیگر نیز به منظور توسعه شبکه فاضلاب شهری مصرف خواهد شد، گفت: این رقم براساس برآوردهای قبلی میتواند طول دوره تکمیل شبکه فاضلاب مشهد را به نصف زمان کاهش دهد.

حیدری در ادامه اظهارکرد: به منظور مقابله با بحران کم‌آبی باید گام عملی برای کنترل مصرف آب برداشته شود و لذا پیرو همین موضوع شهرداری مشهد لایحه‌ای آماده کرده که در کمیسیون های تخصصی شورا بررسی شده و در جلسه علنی آینده شورای شهر مشهد به رای گذاشته خواهد شد.

وی در تشریح جزئیات این لایحه گفت: همه سازندگان به ویژه در پروژه های ساختمانی گروه «د» (پروژه های با زیربنا بیش از ۵۰۰۰ مترمربع) با کمک سازمان نظام مهندسی و شرکت آب و فاضلاب مشهد طبق این لایحه ملزم به بازچرخانی آب های خاکستری می‌شوند و در قبال آن تشویق هایی دریافت خواهند کرد.

حیدری با بیان اینکه اجرای این طرح در سالهای آینده به سایر گروه های ساختمانی با زیربناهای کمتر تعمیم خواهد یافت، گفت: درصورتیکه لایحه مذکور اجرایی نشود، این نقصان به دو وزارتخانه نیرو و راه و شهرسازی برمی‌گردد چراکه هنوز آیین‌نامه های اجرایی این قانون مصوب را آماده نکرده‌اند تا بتوانیم از این ابزار استفاده کنیم؛ در عین حال شورای شهر مشهد از اختیارات خود در این زمینه استفاده می‌کند.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین گفت: تمامی پروانه های ساختمانی که صادر می‌شوند باید ضمانت های اجرایی جهت استفاده از ابزارهای کاهنده مصرف آب در ساختمان‌ها را اخذ نمایند.

حیدری درخصوص تدابیر اندیشیده شده برای بازچرخانی آب خاکستری در ساختمانهایی که در حال بهره‌برداری هستند، اظهارکرد: براساس لایحه پیشنهادی شهرداری و در صورت تصویب در شورا، مالکان وضع موجود واحد مسکونی و ملک خود را با شرایط جدید تطبیق دهند، به ازای هر واحد مبلغ ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد تا بدین ترتیب، آب مورد نیاز برای مصارفی چون آبیاری درختان معابر فرعی و فلاش تانک‌ها و آبیاری فضای سبز و ... با استفاده از آب خاکستری تامین شود.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در این حوزه هیچ مسئولیت مستقیمی ندارد و صرفا بخاطر دغدغه‌مندی این اقدام را انجام می‌‎دهد، گفت: درصورتیکه این مدلها را توسعه ندهیم، آبیاری خیابان های فرعی با مشکل روبرو خواهد شد و لذا درصدد ایجاد انگیزه برای شهروندان برآمدیم.

آبیاری فضای سبز با توجه به کمبود منابع آبی یکی از دغدغه های امروز کلانشهرها محسوب می‌شود و حیدری دراین باره اظهارکرد: مساحت فضای سبز مشهد ۵ هزار هکتار است که برای آبیاری این مساحت، ۲۳ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم؛ خوشبختانه به همت حوزه های مختلف شهرداری گام های خوبی برای تامین آب برداشته شده که مهمترین آن، انعقاد قرارداد احداث ۱۵ تصفیه‌خانه محلی با ظرفیت ۱۳.۵ میلیون مترمکعب، در سطح شهر است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۲ تصفیه‌خانه به بهره‌برداری خواهد رسید و ۴.۵ میلیون مترمکعب آب وارد مدار آبیاری فضای سبز مشهد می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر این اقدامات، مجوز استفاده از ۱۲ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب تصفیه‌خانه های شهر مشهد از سوی وزارت نیرو اخذ شده که خط انتقال آن از تصفیه خانه خین‌عرب در حال احداث است؛ بواسطه این تدابیر اندیشیده شده، آب مورد نیاز برای ۵هزار هکتار فضای سبز سطح شهر تامین می‌شود.

حیدری در ادامه اقدامات انجام شده گفت: ۸۶ درصد فضای سبز مشهد با بهره‌گیری از روش های مکانیزه آبیاری می‌شوند و همچنین جداسازی شبکه آب خام از آب شرب نیز به طول ۱۵۰ کیلومتر انجام شده و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح نیز دیده شده است.

وی در پایان با خطاب قراردادن تمامی صاحبنظران، پژوهشگران و اساتید و دغدغه مندان این حوزه، اظهارکرد: شورای شهر و شهرداری مشهد آمادگی دارد از ایده‌های ارائه شده به منظور کاهش مصرف آب استفاده کند و امیدواریم با همراهی شما عزیزان اقدامات لازم به منظور کنترل شرایط بحرانی کنونی انجام شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات