وزارت نیرو برنامه عملیاتی جلوگیری از خسارت سد گتوند را ارایه کند

وزارت نیرو برنامه عملیاتی جلوگیری از خسارت سد گتوند را ارایه کند

http://www.bananews.ir/رییس مجمع ملی تشکل های کشاورزی با بیان اینکه میزان خسارات وارده ناشی از احداث سد گتوند (درحوضه کارون) به مزارع نیشکر بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است ،‌از وزارت نیرو خواست تا برنامه عملیاتی جهت جلوگیری از خسارت ها ارایه دهد .
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)ˈ مسعود اسدی ˈ‌روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا و با بیان این که ۶۰۰ هزار هکتار از حاصلخیز ترین اراضی کشور در حوضه آبریز این سد قرار دارد ، اظهار کرد: این سد باعث افت شدید محصولات کشاورزی در منطقه شده است.

رییس مجمع ملی تشکل های کشاورزی همچنین از وزارت نیرو خواست تا با توقف فعالیت سد گتوند، نگرانی و مشکل جامعه کشاورزی استان خوزستان را برطرف کنند.

از نظر وی ، وزیر نیرو باید هر چه سریع تر دستور تخلیه و توقف فعالیت سد گتوند را صادر کند در غیر این صورت تمامی اراضی پایین دستی سد شور شده و محصولات کشاورزی از بین خواهد رفت .

اسدی به اعلام چندی پیش رییس کل بازرسی کشور مبنی بر لزوم تخلیه سد گتوند اشاره کرد و افزود: این سد به دلیل وجود گنبدهای نمکی در زیرمخزن آبگیری قابل استفاده نیست .

وی اظهارکرد: با بهره برداری سد گتوند در اواخر سال ۸۹ تاکنون نیز بخش عمده تولید محصولات کشاورزی اراضی پایین درحال کاهش است.

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: ‌طبق بررسی های کارشناسان آب و خاک، سازمان های صنفی، مجمع ملی تشکل های کشاورزی درمورد احداث این سد و شوری اراضی کشاورزی پایین دست سد بارها اعلام خطر کردند، اما مسئولان وزارت نیرو با تمامی تلاش کارشناسان همچنان به فعالیت خود با تبلیغات گسترده همچون برگزاری سمفونی کارون به ساخت و بهره برداری این سد ادامه دادند.

 

رییس مجمع ملی تشکل های کشاورزی تاکید کرد: به طور قطع در صورت ادامه مصرف اراضی کشاورزی پایین دستی از آب سد گتوند میزان تولید محصولات کشاورزی دچار صدمات جبران ناپذیری خواهد شد.

اسدی افزود: متاسفانه پس از اعلام و اثبات این موضوع توسط رییس سازمان کل بازرسی کشور که یک اقدام ماندگار در حمایت از جامعه کشاورزی کشور بود هیچگونه برنامه ریزی عملیاتی از سوی وزارت نیرو اعلام نشده است.

مطالعات اولیه سد گتوند علیا توسط شرکت های مشانیر و کایتک چین در سال ۱۳۷۶ پایان و توسط شرکت لامایر مورد بازنگری قرار گرفت، در سال ۱۳۸۲ شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور طرح جهت تکمیل مطالعات مرحله دوم و نظارت بر عملیات اجرایی انتخاب شد.

عملیات احداث تونل‌های انحراف طرح سد و نیروگاه گتوند علیا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ و عملیات اصلی ساختمانی سد در سال ۱۳۸۰ آغاز شد و انحراف کامل آب رودخانه نیز پس از پایان عملیات اجرایی فرازبند، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲ صورت گرفت.

این سد دارای ۴٫۵ میلیارد مترمکعب ظرفیت است که اواخر سال ۸۹ آبریز این سد به اراضی پایین دست مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

 

 

نظرات